نیل استیونسون، نویسنده‌ی رمان‌های علمی تخیلی، زمین را به یک مادربورد تشبیه کرده است. دکل‌های کابل تلفن و تابلوهای هشدار کابل فیبر نوری به ما نشان می‌دهند، اینترنت به شبکه‌ای ماکارونی شکل از سیم و کابل متصل است. اما همان‌طور که در بخش اول گفتیم، چیزی که می‌بینیم فقط قسمت کوچکی از این شبکه است و بیشتر آن، در عمق اقیانوس‌ها قرار دارد. این‌ها حقایقی جالب در مورد شبکه‌ی سیم و کابل زیردریایی اینترنت هستند که احتمالا نمی‌دانید. 


دولت‌ها برای جلوگیری از جاسوسی شبکه‌های سیم و کابل زیردریایی احداث می‌کنند

یکی از نقش‌های اصلی دانشمندان، مهندسان و شرکت‌های آمریکایی در اختراع و احداث شبکه‌های سیم و کابل اطلاعاتی، دزدی اطلاعات است. با توجه به این‌که خط‌های اصلی انتقال داده داخل مرز‌های آبی آمریکا قرار دارند، دزدی اطلاعات از آن‌ها برای این کشور مثل آب خوردن است. وقتی اطلاعاتی که توسط NSA دزدیده شده بود توسط یکی از کارکنان پیشین این سازمان افشا شد، خیلی از کشورها از شیوه‌ی جاسوسی و دزدی اطلاعات آمریکا خشمگین شدند. در نتیجه، بعضی از کشورها تصمیم گرفتند شبکه‌های سیم و کابل ارتباطی و اینترنت مخصوص خود را احداث کنند. برای مثال، برزیل یک پروژه‌ی ساخت شبکه‌ی سیم و کابل زیردریایی را آغاز کرده است که نه‌تنها داخل مرز‌های آمریکا نیست، بلکه شبکه‌های شرکت‌های آمریکایی را شامل نمی‌شود.


ارتباط از طریق شبکه‌های سیم و کابل زیردریایی، سریع‌تر و ارزان‌تر از ارتباطات ماهواره‌ای است

تقریبا هزار ماهواره در مدار زمین وجود دارد و در عصری زندگی می‌کنیم که فرستادن کاوشگر به فضا و ترتیب دادن ماموریت روی مریخ رواج یافته است. به‌نظر می‌رسد در آینده زندگی می‌کنیم و استفاده از ماهواره برای ایجاد شبکه‌ی اینترنت، نسبت به استفاده از فناوری که قبل از تلفن اختراع شده، نکات مثبت زیادی دارد. اما این‌طور نیست؛ با این‌که کابل فیبر نوری و ماهواره هر دو در دهه‌ی 70 اختراع شدند، ماهواره‌ها دو مشکل بزرگ دارند، تاخیر در انتقال اطلاعات و از دست دادن داده. فرستادن و دریافت سیگنال در فضا زمان‌بر است، در حالی که محققین کابل فیبر نوری اختراع کرده‌اند که تقریبا با سرعت نور داده‌ها را جا به جا می‌کند. اگر می‌خواهید بدانید اینترنت بدون شبکه‌هایسیم و کابل زیردریایی چگونه خواهد بود، قطب جنوب را در نظر بگیرید؛ این قاره تنها قسمتی از زمین است که هیچ ارتباط فیزیکی با شبکه‌ی اینترنت ندارد و فقط از طریق ماهواره به آن متصل است. حالا ایستگاه‌های تحقیقاتی قطب جنوب آن‌قدر داده تولید می‌کنند که انتقال آن‌ها از طریق شبکه‌ی اینترنت ماهواره‌ای ممکن نیست. 


برای تعمیر یا تعویض شبکه‌های سیم و کابل زیردریایی، از تجهیزات خاصی استفاده می‌شود.

تعمیر کردن شبکه‌های سیم و کابل زیردریایی آسان نیست

اگر فکر می‌کنید تعمیر کردن کابل اینترنتی که پشت کامپیوتر است و دست‌تان به آن نمی‌رسد کار مشکلی است، تعویض کردن یک کابل آسیب‌دیده کف اقیانوس را امتحان کنید. برای تعمیر یا تعویض شبکه‌های سیم و کابل زیردریایی، از تجهیزات خاصی استفاده می‌شود. اگر کابل مورد نظر در عمق کم باشد، از ربات برای بالا آوردن کابل استفاده می‌شود. اما اگر کابل آسیب دیده در عمق زیاد باشد، با استفاده از زیردریایی‌های خاص آن‌ را به سطح آب می‌آورند. گاهی اوقات برای آسان‌تر شدن فرایند، کابل آسیب‌دیده به دو قسمت تقسیم شده و یکی یکی به سطح آب آورده می‌شود.


برای خراب‌کاری در اینترنت، به لباس غواصی و سیم‌چین نیاز دارید، نه جنگ سایبری

خبر خوب این است به خاطر ولتاژ بالای کابل فیبر نوری، آسیب زدن به آن کار ساده‌‌ای نیست. اما خبر بد این است که همان‌طور که در سال 2013 در مصر اتفاق افتاد، این کار ممکن است. در شمال بندر اسکندریه، افرادی در حال قطع کردن شبکه‌ی سیم و کابل اینترنتی که سه قاره را به هم متصل می‌کند، دستگیر شدند. تا زمانی که این شبکه‌ی سیم و کابل تعمیر نشده بود، سرعت اینترنت مصر کاهشی 60 درصدی داشت.


شبکه‌های سیم و کابل اینترنت زیردریایی، تا 25 سال عمر خواهند کرد

در مجموع، 285 کابل ارتباطی زیردریایی وجود داشت که 22 عدد از آن‌ها هنوز استفاده نشده‌اند. به این کابل‌های استفاده نشده کابل‌های خاموش می‌گویند. کابل‌های زیردریایی 25 سال عمر دارند و در این مدت از لحاظ اقتصادی و ظرفیت قابل استفاده هستند. در دهه‌ی گذشته، میزان مصرف جهانی داده افزایش زیادی داشته است. در سال 2013، سرانه‌ی ترافیک اینترنت 5 گیگابایت بوده است و این میزان در سال 2018 به 14 گیگابایت خواهد رسید و این افزایش، برای شبکه‌های سیم و کابل اینترنت مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. البته، فناوری‌های جدید و پیشرفت در تجهیزات نصب سیم و کابل زیردریایی باعث شده ظرفیت کابل‌های اینترنت در بعضی مناطق تا 8000٪ افزایش یابد. نگران کاهش سرعت اینترنت نباشید چون شبکه‌های سیم و کابل زیردریایی برای افزایش ترافیک داده کاملا آماده هستند.


منبع : Mentalfloss